Black Lodge Laholm

Film på operafestivalen, kl 18.

01 Sep

Bio Maxim, Laholm

18.00-19.10

Gå på bio på festivalen

Vad krävs för att möta oss själva? Stig in i mörkret på jakt efter något vackert, transcendent. Men var mycket försiktig med vad du behöver veta … 

Black Lodge bygger på den surrealistiske författaren William S. Burroughs (Den nakna lunchen) komplicerade mytologier och använder dans, industrirock, klassisk stråkkvartett och opera för att ta tittarna genom ett psykologiskt utrymningsrum som liknar något från David Lynchs värld.  

Filmen utspelar sig i det mardrömslika Bardo, en plats mellan död och återfödelse, där en plågad författare möter demoner som han skapat själv. Tvingad att konfrontera det mörkaste ögonblicket i sitt liv gräver han efter fragmenterade och förträngda minnen för finna en väg ut. En kvinna står i centrum för författarens alla möten i livet efter detta. Hon är föremål för hans livs största misstag och hon materialiserar sig överallt i denna värld på andra sidan. Författaren kan inte frigöra några tankar om sitt liv från henne. 

Kreativt team 

Kompositör: David T. Little 

Libretto: Anne Waldman 

Regissör: Michael Joseph Mcquilken 

Producent: Beth Morrison Projects 

Executive producer: Thurston Moore 

Producers: Beth Morrison, Jecca Barry, Brian Freeland And Robert Phillip Smith 

Additional producers: Judy & Allen Freedman, Kiki & David Gindler, Charlotte Isaacs, Thomas H. Platz 

Produktionskonsult: Timur Bekbosunov 

På scenen: Timur & Jennifer Harrison Newman 

Featuring: Timur And The Dime Museum 

Timur (sång), Milo Talwani (keyboard), Andrew Lessman (trummor, sång), Matthew Setzer (gitarr/sång) och Hannah Dexter (bas) 

Isaura String Quartet (film) 

Emily Call (violin), Madeline Falcone (violin), Betsy Rettig (cello), Nadia Sirota (viola) och Rita Andrade (viola [film]) 

Adina Verson (uppläsare), André De Quadros (läkare), Chip Morrison (läkare) och  Thomas H. Platz (läkare) 

Innan visningen av filmen Black Lodge träffar vi Felicita Brusoni på Teckningsmuseet i Laholm, som berättar om

Den elektrifierade sångaren

I denna föreläsningskonsert träffar vi doktoranden Felicita Brusoni, som forskar på röstens konstnärliga uttryck med en innovativ approach.

I dagens konst är det elektroniska och det digitala ständigt närvarande, från opera i filmform till högteknologiska konsertupplevelser. Hur kan det gå det till att förlänga och utvidga rösten med hjälp av en dator som bearbetar fonationen elektroniskt? Electric Voice Toolbox är en samling semi-improviserade experimentella etyder för röst och liveelektronik, var och en utformad som ett mjukvaruverktyg baserat på en enda, specifik idé med koppling till en handfull vokaltekniker. Huvudtanken bakom denna lecture-recital, förutom framförandet av ett stycke som skapats av Andrea Agostini och Felicita Brusoni, är att resonera kring ett bredare koncept: På vilket sätt kan teknologin hjälpa till att utöka den mänskliga rösten?

Föreläsningen är på engelska.

 

Med reservation för ändringar.