Nobody

En opera om Charles Manson

18 Jun

Kulturhuset Najaden Halmstad

Kl 20.00

Inledning

19.15 – 19.45 Foajésamtal med forskaren Katarina Howner

Foajén på Kulturhuset Najaden (ingår för besökare till Nobody med Kamraterna)

Inför föreställningen Nobody om Charles Manson frågar vi läkaren och specialisten i psykiatri och rättspsykiatri Katarina Howner, verksam vid Karolinska institutet, vad en psykopat är och varför vi fascineras av psykopater, inte minst inom konst och media. Välkommen att lyssna på samtalet och köpa något i baren.

Katarina Howner

Katarina Howner

 

20.00 Nobody med Kamraterna (SE)

Plats: Foajéscenen, Kulturhuset Najaden, Halmstad

 

En opera om Charles Manson – Nobody

Martin Lissels opera om Charles Manson, Nobody, utgör stommen i ett experimenterande med text, musik och kropp kring människans mest svårbegripliga och våldsamma sidor.

Lissels verk baseras på Mansons egna texter från sin fängelsevistelse efter mordet på Sharon Tate och dennes vänner. Manson dömdes för mord även om han själv inte var delaktig.

Nobody skrevs 2018 och får nu sitt första professionella framförande tillsammans med sånger och kammarmusik, mixat med Schostakovich, Händel och traditionell rumänsk folkmusik.

Nobody en opera om Charles Manson

Av: Martin Lissel

Framförs på engelska
Regi och rörelse: Daniel Goldmann
Musikaliskt ansvarig: Maria Lindal

Medverkande

Sångare:  Alexandra Büchel
Violinist: Maria Lindal
Pianist: Ludvig Nilsson
Klarinettist: Magnus Holmander
Ljus: Jimmy Svensson
Maskdesign: Lina Nyberg
Kostymdesigner:  Nils Harning
Producent: Daniel Szpigler
Foto: Maximilian Mellfors

Sagt i media

Aftonbladet – Claes Wahlin
”En knivskarp soprans anklagelseakt”
”Men strax växer rösten, hennes sopran fyller obesvärat det svarta scenrummet. Knivskarp, samlad och välriktad blir det en musikalisk attack mot publiken. Büchels Nobody far kring mellan flygeln, madrassen i cellen och ett bord med bevismaterial. Hon ger sig även på trollen och vid ett par tillfällen de tre musikerna.”
”Musikaliskt är det hur som helst lödigt, Lissels musik är melodisk men kryddad med enstaka experimentella klangbilder. Invävt hörs här också fraser från såväl Händel, som Sjostakovitj och Ligeti. De båda senare kan nog betraktas som inspiratörer till Lissels eget tonspråk, ett tonspråk som också lovar gott.”

DN – Sofia Nyblom

”Skynda till Teater Giljotin och se ”Nobody” – om du törs”

”Den magnifika koloratursopranen Alexandra Büchel gör Charles Manson så levande att man vill gömma sig någonstans dit hennes stirrande blick och stålklinga till sopran inte kan nå.”

”En mångalen Pierrot som kanaliserar Sharon Tate, Jesus, mamma… alla rösterna i en sönderbombad personlighet, expressionistiskt utmejslad i Daniel Goldmanns skarpa regi.”