Vi samtalar om röstens olika uttrycksmedel med konstnärligt verksamma personer inom olika stilar och genrer. Hur är det att arbeta med extrem rösthantering och hur tänker en kompositör när musik ska skrivas för röst? Samtalet inleds med ett framförande av Luciano Berios Sequenza III.
- Felicita Brusoni, vocal performer, började göra konstiga ljud med rösten redan från början av sitt liv: hennes bebisjoller var redan vansinnigt virtuos. Efter en förstklassig masterexamen i vokal kammarmusik (2017) började hon lära sig alla kusliga sångtekniker hon kunde och började samarbeta med nu levande tonsättare. Under de senaste åren har hon haft förmånen att lägga till ett pågående doktorandprojekt i musik vid Lunds universitet till sitt konstnärskap.
- Håkon Nystedt är norsk kör- och orkesterdirigent, samt kompositör. Han är utbildad vid Norges musikhøgskole och har bland annat dirigerat Olso Filharmoniske orkester, Bergen Filharmoniske Orkester, Århus Symfoniorkester, Trondheims Symfoniorkester och Kringkastingsorkestret. För närvarande bedriver han ett forskningsprojekt som stipendiat på Kunsthøgskolen i Oslo.
- Halmstadbördiga Klara Andersson, känd under pseudonymen Fågelle, kommer ur den nordiska experimentella musikscenen som en vild kollision av det lyriskt vackra och det gränslöst råa, där sprudlande ljudlandskap möter poesi på svenska. Hennes röst sliter genom musiken och blir en gravitationspunkt varifrån berättelser växer om existentiell ångest och upplevelser av att vara kvinna. Som soloartist blandar Fågelle gitarr, sång och elektronik på ett organiskt och uttrycksfullt sätt som skapar spännande ny musik i brytpunkten mellan experimentell musik och pop.
- David Hornwall (baryton) är bosatt i Malmö. Han är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö vid Masterutbildningen i klassisk sång och Opera samt sångpedagogutbildningen. Han är en uppskattad och efterfrågad solist vid såväl oratorier som romanskonserter. Han är en fast del av ensemblen ”Operaimprovisatörerna” med säte i Stockholm och Malmö men verksam i hela landet.
- Hanna Kappelin är utbildad från Det Konglige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. 2014 och 2016 sjöng hon den kvinnliga huvudrollen i Bo Holtens opera Gesualdo-Shadows. Som solist har hon arbetat med bla Concerto Copenhagen, Trinitatis Barockensemble, Københavns Drengekor, Aarhus Bachselskab med flera.
- Moderator: Hedvig Jalhed
Samtalet förs på engelska.